Digitalisering – möta kunden där kunden vill vara
SkiStar driver Skandinaviens fem största fjälldestinationer och deras affärsidé är att med sina gäster i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.
Digitalisering för SkiStar innebär att utveckla sina destinationer och digitala plattformar utifrån kundinsikt och dataanalys med enkelhet, nöjdhet, tillgänglighet och trygghet för gästen som ledord. Under det gångna året har SkiStar vidareutvecklat en hel del tjänster och produkter, alltifrån köp av SkiPass i SkiStar-appen till att kunna erbjuda gästerna digital in- och utcheckning till sina boenden.
Det har varit en kraftig ökning av mobila besökare på webben, från runt 60 procent i början av vintern till 82 procent under sommarens högsäsongsveckor. Genom ökad tillgänglighet i digitala kanaler har SkiStar sett en enorm kanalförflyttning från köp i fysisk kassa till skistar.com eller SkiStar-appen. Pandemin har bidragit till förändrat kundbeteende och att de behövt tänka annorlunda. Under året har SkiStar lyckats med många snabba leveranser av digitala tjänster till kund tack vare bra internt samarbete och bra partners.
Digitaliseringen har också präglat utvecklingen av SkiStars sommarsatsning Sports & Adventures, där alla produkter och aktiviteter, såsom klätterpark, Lift- och Trailpass och cykelhyra kunnat bokas på skistar.com. En nyhet har också varit att kunna erbjuda enkelbiljetter till liften i SkiStar-appen samtidigt som man har sett ett ökat intresse för skistarshop.com för att köpa utrustning och sportkläder.
En långvarig relation
SkiStar är mycket mer än bara ett kundcase eller projekt. Relationen mellan SkiStar och Effectsoft har sitt ursprung i början av 2000-talet då flera av Effectsofts nuvarande konsulter arbetade i företaget Restech. Restech byggde produkten R2 som är ett komplett affärssystem, skräddarsytt för att hantera verksamheten på en skidanläggning.
2011 lämnade Effectsofts grundare, Jonas Inghammar, Restech för att driva en egen konsultverksamhet och Skistar blev den första kunden. Ett år senare startades Effectsoft och de första medarbetarna rekryterades för att kunna leverera mer tid till Skistar.
Ett affärssystem i ständig utveckling
Från start hanterade R2 så gott som hela gästupplevelsen på Skistars anläggningar.
- Bokning av samtliga produkter såsom boende, liftkort, skidskola, skiduthyrning mm
- Fakturering och påminnelsehantering
- In- och utcheckning av gäster
- Integrationer mot liftkortssystem, telefonväxlar och värmestyrning i stugor
- Avräkning mot stugägare
- Bokföring
Idag är stora delar av den ursprungliga applikationen ersatt med modernare teknik och målet är att beroendet av de gamla delarna helt byggs bort.
Uppdraget idag består bland annat av att ersätta gammal funktionalitet med ny teknik, förvaltning och anpassningar av befintliga system, kravställning och specifikation av nya funktioner samt utvärdering av nya system för att stödja krav från verksamheten i takt med att den utvecklas.
Tekniker & System
Delphi, .Net, C#, Oracle, ODAC, Team City, Octopus Deploy
Uppdragsgivare
SkiStar AB