Tillgänglighetsdirektivet

Har du koll på tillgänglighetsdirektivet?

Tillgänglighetsdirektivet träder i kraft i EU:s alla medlemsländer den 28 juni 2025.

Lagen innebär tillgänglighetskrav för en lång rad produkter och tjänster som framför allt den privata sektorn tillhandahåller.

Direktivet är en viktig del av EU:s strategi för att säkerställa att alla medborgare ska kunna ta del av samhället fullt ut, oavsett funktionsnedsättning,

och på så sätt skapa ett mer inkluderande samhälle och öka allas möjlighet till ett självständigt liv.


De produkter som omfattas är:

  • Datorer avsedda för konsumenter och operativsystem till dessa datorer
  • Smartphones och surfplattor
  • Betalningsterminaler
  • Kontantautomater
  • Biljettförsäljningsautomater
  • Incheckningsautomater
  • Interaktiva självbetjäningsterminaler
  • Digitalboxar och smarta tv-apparater
  • Läsplattor för e-böcker

Lagen omfattar följande tjänster som riktar sig till konsumenter:

  • E-handelstjänster
  • Banktjänster
  • E-böcker, inklusive programvara för att läsa dem
  • Elektroniska programguider
  • Kommersiella elektroniska kommunikationstjänster som telefonsamtal, SMS, MMS och e-post och mer specialiserade kommunikationstjänster och appar
  • Vissa tjänster inom passagerartransport (utom lokal- och regionaltrafik):
    • Webbplatser
    • Appar och tjänster för mobila enheter
    • Elektroniska biljetter
    • Försäljningstjänster för elektroniska biljetter
    • Förmedling av information om transporttjänster, inklusive interaktiva informationsskärmar
    • Interaktiva självbetjäningsterminaler som inte är inbyggda i fordonen

Digital tillgänglighet för alla

Direktivet syftar till att göra elektroniska tjänster tillgängliga för alla och säkerställa att fler digitala produkter och tjänster är mer lättillgängliga för personer med funktionsnedsättning, och på så sätt skapa ett mer inkluderande samhälle och öka allas möjlighet till ett självständigt liv.

När det gäller produkter har alla ekonomiska aktörer i leveranskedjan ansvar för tillgängligheten: tillverkare, importörer, representanter och distributörer. 

För tjänster är det den som tillhandahåller tjänsten till konsumenten som har hela ansvaret.

Exempel på krav på digitala tjänster är att information ska:

  • kunna uppfattas med mer än ett sinne
  • presenteras på ett begripligt sätt
  • presenteras i ett typsnitt med lämplig storlek och form, och med tillräcklig kontrast samt justerbart avstånd mellan bokstäver, rader och stycken.

Enligt World Health Organization, WHO, är människor med betydande funktionsnedsättning cirka 16%, eller 1 av 6 personer. Det är därför helt nödvändigt att förbättra tillgängligheten.

Förbättrad tillgänglighet gynnar också personer med tillfällig funktionsnedsättning, såsom personer som brutit en arm eller bär på en bebis. 

Det finns även det som kallas för situationsbundna begränsningar, till exempel personer i situationer i starkt solljus, långsam internetuppkoppling eller miljöer där det är omöjligt att lyssna på ljud.

Hur påverkar EAA våra företag?

Tillgänglighetsdirektivet innebär att företag som har en omsättning på över två miljoner euro, eller är fler än 10 anställda måste se till att alla deras digitala tjänster följer direktivet.

Fram till den sista juni 2025 har medlemsländer i EU på sig att implementera direktivet i sin nationella lagstiftning.

Till dess behöver företag och organisationer säkerställa att deras digitala tjänster uppfyller kraven.

*EAA=European Accessibility Act

Hur kan man förbereda sig?

  • Ta reda på om ni omfattas av den kommande lagen
  • Involvera och informera alla medarbetare
  • Utbilda internt och skapa en överblick över nuläget
  • Ta fram en intern plan
  • Om ni utvecklar egna tjänster: utbilda beställare, skribenter, formgivare, utvecklare och testare i tillgänglighet och se till att det blir en normal del i allt utvecklings- och förvaltningsarbete
  • Om ni köper in utvecklingstjänster: se till att göra det från leverantörer som förstår kraven och kan leva upp till dem. Lagen lägger ansvaret på dig som tillhandahåller tjänsten till konsumenten

Fem bra saker att ha koll på gällande direktivet!

  • Börjar gälla från och med 28 juni 2025.
  • Gäller alla företag inom privat sektor, med undantag för dem med omsättning under 2 miljoner euro och 10 anställda.
  • Syftet är att öka tillgängligheten till produkter och tjänster, samt skapa likvärdiga förutsättningar inte bara för användare utan även för leverantörer inom EU.
  • World Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 används som riktlinjer och nivå AA är det som gäller för att uppfylla lagkravet.
  • Leder till bättre produkter och tjänster, samt en större målgrupp.

Klicka här för att läsa mer:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/05/sou-202144/

Är det vi gör nu tillgängligt?