Retail Response arbetar med svinnreducering. Deras affärsidé är att följa upp och minska driftrelaterat svinn i förhållande till kunder, varor, tid och resurser.
Målsättningen hos Retail Response är att vara den ledande partnern av resultatförbättrande processer baserat på tekniska och kunskapsrelaterade konceptlösningar inom detaljhandeln. De ska vara systemlösare inom vinnande lönsamhetsförbättringar tillsammans med sina partners.
Digitalisera analysprotokoll – Minska svinn
Retail Response hjälper detaljhandelsföretag över hela Sverige att minska svinnet och öka lönsamheten. De inleder ofta samarbetet med en ny partner/kund genom att genomföra en så kallad LPM-analys (Loss Prevention Management) för att kartlägga behoven.
Med hjälp av analysen går de igenom över 250 affärskritiska punkter för att hitta butikens styrkor och framförallt dess svagheter. Konkreta rekommendationer görs utifrån denna analys samt att en handlingsplan tas fram. Därefter genomför de förändringsprocessen och tillför relevanta hjälpmedel, kunskaper och rutiner.
Det kan handla om att hantera besökare bättre, kontrollera leveranser och returer eller exponera produkterna på rätt sätt – allt efter butikens behov.
Vårt uppdrag för Retail Response var att digitalisera ett analysprotokoll, dvs ersätta ett utskrivet Excel-dokument som en konsult hos Retail Respons manuellt fyllde i, ute hos butikerna de besökte.
Från manuell hantering till effektiv digitalisering
Analysprotokollet var tidskrävande och omständigt då man:
- Före besök i butik behövde skriva ut protokollen
- Manuellt fylla i protokollen i butiken
- Sammanställa datan i Excel-dokumentet för att skapa grafer & analyser
- Innebar dröjsmål för kunderna innan slutrapport levererades
Digitaliserat analysdokument gjorde att:
- Många tidskrävande, manuella processer kunde kortas ned
- Nöjdare kunder
- Fler butiksbesök kunde planeras in under samma tid = fler kunder
Utveckla plattform – Öka lönsamhet
Effectsofts arbete för Retail Respons resulterade i en plattform för analysprotokollet där konsulterna fyller i all data på en surfplatta direkt under butiksbesöket.
Olika punkter graderas och bedöms utifrån en rad kriterier för att kartlägga olika områden. Efter att data samlats in skapas automatiskt en rapport som sammanställer och grafiskt visar vart det finns potentiellt svinn samt eventuella åtgärdspunkter.
När LPM-analysen är genomförd och sammanställd kan den skrivas ut och lämnas direkt till kund på plats. Butiken kan på ett enkelt sätt direkt identifiera eventuella problem som kan täppas till gällande svinn och därigenom öka lönsamheten.
Genom att digitalisera det tidigare analysprotokollet till en plattform så bidrar det både till att företaget enklare kan försvara och förstärka sin IP, men öppnar även upp för möjligheten att genomföra ännu kraftfullare analyser i framtiden.
Tekniker och System
PHP MVC – MySQL – Bootstrap – JQuery
Uppdragsgivare
Retail Response Sweden AB


